Paremman kaupunkielämän puolesta

Me uskomme, että vetovoimainen kaupunkiympäristö luo yhteistä hyvää. Kun ihmiset viihtyvät ja voivat hyvin, liikkeenharjoittajat menestyvät ja luovat työpaikkoja. Samalla kiinteistöomistajien investoinnit tuottavat, jolloin he voivat kehittää omistuksiaan/kiinteistöjään edelleen. Siksi haluamme suunnitella ja toteuttaa vetovoimaista rakennettua ympäristöä.

Haluamme tehdä töitä avoimesti ja hyvällä keskinäisellä luottamuksella arvostaen asiakkaan ymmärrystä omasta liiketoiminnastaan sekä omaa osaamistamme laadukkaasta suunnittelutyöstä ja erinomaisesta projektien johtamisesta. Elinvoimaisten ratkaisujen näkeminen katukuvassa, osana ihmisten arkea, pitää työnteon mielekkäänä ja tulevaisuuden näkymät korkealla!

Amerikan stoori

AMERIKKA on vuonna 2004 perustettu yritys, jonka asiakkaita ovat Suomessa edelläkävijöinä tunnetut rakennuttajat, kiinteistökehittäjät sekä brändit, kuten YIT, Antilooppi tai Jungle Juice Bar. Suunnittelemme uniikkeja ja vetovoimaisia kaupallisen ympäristön ratkaisuja, jotka parantavat asiakaskokemusta sekä liiketoimintaa.

Alkuperäinen idea Amerikasta oli projektiarkkitehti Sami Maukosen ja mainostoimistotaustaisen Teemu Nojosen osaamisten yhdistäminen. Ajatus oli tehdä ”brändättyjä, kaupallisia tiloja”. Pitkään Amerikka tekikin enimmäkseen ravintolasuunnittelua ja myymäläsuunnittelua. Usein näitä tiloja suunniteltiin kauppakeskusympäristöön ja usein projekteissa huomattiin, että arkkitehtitaustansa vuoksi Amerikalla voisi olla annettavaa myös kauppakeskuskiinteistön kehitystyöhön.

Kiinteistökehitystyöt onnistuivat loistavasti johtuen siitä, että Amerikassa ymmärrettiin omistajien taustojen ansiosta sekä kauppakeskuksen, kauppakeskusarkkitehdin, kauppakeskuksen, vuokralaisten että kauppakeskuksen asiakkaan, eli kuluttajan tarpeet.

Tämä ymmärrys on skaalattavissa suurempiinkin kokonaisuuksiin, joten seuraava askel oli olla mukana kaupallisesti orientoituneiden alueiden suunnitteluhankkeissa. Amerikka suunnittelee edelleen sekä tiloja, kiinteistöjä että alueita, sillä Amerikka haluaa olla monella tasolla elinvoimaisen urbaanin ympäristön kehittäjä.

Palvelumme

Aluekehitys ja -konseptointi

Lue lisää

Tilakonseptointi ja kaupallinen sisustussuunnittelu

Lue lisää

Kiinteistöjen konseptointi- ja kehityspalvelut

Lue lisää

Mistä nimi Amerikka?

Amerikka haluaa ravistella alan yleisiä käytäntöjä. Perinteitä noudattaen yrityksen nimeksi olisi tullut Arkkitehtitoimisto Maukonen & Nojonen (perustajat Sami Maukonen ja Teemu Nojonen). Perinteikäs toimiston nimi ei vain kuulostanut yhtään kaupallisesti orientoituneen toimiston nimeltä. Amerikka sen sijaan kuulosti. Amerikka kuulosti myös nimeltä, jossa voi toteuttaa unelmia. Ja niitähän Amerikassa toteutetaan – omia ja asiakkaiden unelmia!

Amerikan asiakkaita

Auratum kiinteistöt / Botta / Cavendo / Citycon Finland / Elo Työeläkevakuutusyhtiö / eQ Asset Management / Espoon kaupunki, Kaupunginmuseo / Espresso House Finland / Forum Marinum / H2H Performance / Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos / Helsingin poliisilaitos / Helsingin Satama / Helsinki Allas / HOK Elanto / HYY Yhtymä / Indoor Group / Jungle Juice Bar / Kamppi Center Holdings / Kanresta / Kauppakeskus Ainoa / Kauppakeskus Hansa / Kauppakeskus Itäkeskus / Kauppakeskus Kaari / Kauppakeskus Sello / Kauppakeskus Plaza / Kauppakeskus Valkea / Liiketalo Lanterna / Lahden kaupunki / Lähitapiola / NextGames / Rajala Pro Shop / Osuuskauppa Arina / Sinebrychoff / Playraven / Porvoon kaupunki, Kulttuuripalvelut / Rautakesko / Redland / Remedy Entertainment / Royal ravintolat / Select Service Partner Finland / Senaatti-kiinteistöt / Skanska / SOK / Stockmann / Suomen Messut / Tampere-talo / Tiedekeskus Heureka / Torikapitaali / Trevian Asset Management / Unilever Finland / Unity Technologies Finland / Veikkaus / VR-Yhtymä / WSP Finland / YIT Rakennus