Artikkeli 19.7.2019
Sisustus- ja huonekalukauppa Sotkan konseptiuudistus – yhteistyön helmi!
Voisi luulla, että kasaamalla omien alojensa huippuosaajat yhteiseen projektiin, lopputulos olisi aina priimaa. Mutta näinhän se ei kuitenkaan mene. Sujuvaan prosessiin ja erinomaiseen lopputulokseen tarvitaan muutakin.
Sotkan konseptiuudistus on loistava esimerkki siitä, kuinka tärkeää toimiva yhteistyö on. Projekti piti sisällään palvelumuotoiluprosessin, jota hoiti alan tähtitoimisto Hellon. Visuaalisen ilmeen takana on graafisen suunnittelun huippuosaajat Convoysta. Brändiuudistuksen sekä esillepanosuunnitelman suunnitteli retail-alan vahva ammattilainen Werk. Design managementista sekä tilakonseptista vastasi Amerikka.
Projektin johtaminen – design management – laajassa suunnitteluprojektissa
Omien alojensa huiput koottuna yhteen on loistava lähtökohta projektille, mutta vähintään yhtä tärkeää on Design management. Millaisella strategialla asiakasta palvellaan parhaiten? Kuinka saavutetaan haluttu brändi-ilme ja miten se säilytetään? Kuinka suunnittelun ja konseptin eri osa-alueet sovitetaan yhteen? Miten ja millä aikataululla prosessi etenee? Kuinka paketti pidetään kasassa ja mistä löydetään yhdessä tekemisen voima ja flow?
”Helpommalla pääsisi, kun tekisi kaiken itse”, ”on vain painettava yhteen hiileen” ja ”välillä on vaan mentävä oman mukavuusalueen ulkopuolelle” kuuluvat vanhat sanonnat. Mutta näillä ohjeilla ei useimmiten päästä parhaaseen lopputulokseen. Me täällä Amerikassa panostamme ennemmin ajatukseen, jossa kaikkien tekijöiden omat vahvuudet hyödynnetään täysillä. Muotoilu- ja projektijohtamiskokemuksemme, loistavan yhteistyöverkoston ja tarkan strategisen vainun mukaan sillä saavutetaan ehdottomasti myös parhaat tulokset!
//Taija Maunu
Kirjoittaja on yhteistyön voimaan vahvasti uskova suunnittelija, jonka suurin nautinto ja pahin painajainen on monimuotoisten kimppaprojektien työstäminen.
Sinua saattaisi kiinnostaa myös