Faktat

Kohde:
Kortteli (Kauppakeskus Kampin 5. kerros)

Asiakas:
Barings (ent. Cornerstone Real Estate Advisors)

Ajankohta:
2015 – 2016

Laajuus:
3 500 m2 ja 1000 ravintola-asiakaspaikkaa

#designbyamerikka:
Korttelin konseptikehitys sekä urakka- ja toteutussuunnittelu

Top 3

  • Ainutlaatuinen ja ennen näkemätön ravintolakokonaisuus kauppakeskusympäristössä
  • Esimerkillinen yhteissuunnittelun prosessi konseptikehityksessä tilaajan, ravintoloitsijan ja suunnittelijan välillä
  • Visuaalisesti onnistunut kokonaisuus, jossa upeat näkymät Helsingin kattojen yllä on hyödynnetty. Korttelilla oma, tunnistettava ja tyylikäs visuaalinen identiteetti antaen tilaa eri ravintoloiden omille designeille.

Työryhmä

  • Amerikka: Teemu Nojonen, Sami Maukonen, Jere Gröhn, Francesc Palomeras, Tomi Jokinen, Emma Penttinen ja Mervi Karvinen
  • Kauppakeskus Kamppi (tilaaja)
  • We are group
  • Arkkitehdit Davidsson Tarkela
  • Lighting Design Collective
  • Rakennuttajatoimisto HTJ

Suunnittelutoimisto Amerikka on vastannut Korttelin konseptikehityksestä, urakka- ja toteutussuunnittelusta sekä tuotannon valvonnasta. Konseptikehityksen lopputuloksena olemme tuottaneet konseptikäsikirjan, joka tukee niin vuokrausta ja markkinointia kuin toteutussuunnittelua.

Konseptikehitys tehtiin tiiviissä aikataulussa Amerikan avoimella yhteissuunnittelumallilla design sprinteissä. Avoimessa suunnitteluprosessissamme keskeinen periaate on yhteissuunnittelu. Onnistumisen edellytyksenä on ollut sitoutunut ja innostunut kiinteistöomistaja Baringsin tiimi, intohimoinen ravintola-alan kehittäjä We Are Group.

Projektin lähtökohdat:

Kamppi on asiakasvirroiltaan Suomen suosituin kauppakeskus, jonka alempiin kerroksiin metroasema ja linja-autoterminaali tuovat paljon kävijöitä. Korttelin lähtökohta on ollut kehittää ylimmistä kerroksista uusi destinaatio, joka houkuttelee alimpien kerroksien suuria asiakasvirtoja ja jota varten Kamppiin saavutaan varta vasten. Tavoitteena on saavuttaa uusia asiakasryhmiä, joille kauppakeskus ei ole aiemmin ollut houkutteleva ajanviettopaikka. Kampin alueella on ollut tilausta laadukkaammasta lounas- ja illallistarjonnasta ja samaan aikaan ravintolakäyttöön soveltuvissa tiloissa on korkea käyttöaste koko kantakaupungin alueella. Kampin kiinteistöomistaja Baringsin (ennen Cornerstone Real Estate Advisors) tiimi lähtivät kehittämään kerrosta rohkeasti ja kunnianhimoisesti.

Konsepti tukee vuokrausta, markkinointia ja toteutussuunnittelua:

Tilakonseptointi aloitettiin loppuvuodesta 2015. Tilakonseptointi tehtiin tiiviissä yhteistyössä tilaajan ja ankkurivuokralaisen kanssa. Amerikka valmisteli ja fasilitoi huolellisesti konseptikehitysvaiheen työpajat. Näin konseptikehityksen perustaksi saatiin kaikki mahdollinen lähtötieto esimerkiksi yksittäisten ravintoloiden tarpeista, kiinteistöomistajan taloudellisista reunaehdoista ja Amerikan kaupallisten tilojen suunnittelukokemuksesta.

Tilakonseptoinnin tavoite oli palvella erityisesti kahta tarvetta:

1. Vuokrausprosessi ja markkinointi

Concept Manualissa on kuvattu ja perusteltu kerroksen liikeidea, liiketilajako ja palvelujakauma. Esitys viimeisteltiin niin, että Suomen mielenkiintoisimmat ravintoloitsijat konsepteineen uskaltaisivat tarttua täysin uudenlaiseen mahdollisuuteen.

2. Suunnittelutyön selkänoja

Concept Manualin tarkoituksena oli toimia selkänojana alueen muulle suunnittelutyölle. Tällä tavalla erikoissuunnittelijat pystyvät etenemään itsenäisesti, kunhan tarkistavat, että ratkaisut eivät ole ristiriidassa konseptin kanssa.

Visuaalinen ilme:

Tilan tarinan havainnollistamisessa merkittävä rooli on korkealaatuisilla havainnekuvilla, joista me olemme tunnettuja. Vuokralainen pystyi innostumaan Korttelin konseptimanuaalin tarinasta, mutta realistiset ja yksityiskohtaiset havainnekuvat auttoivat ravintoloitsijoita todella samaistumaan ja näkemään oman roolinsa osana kokonaisuutta.

Lopputulokset:

  • Korttelin konseptiesitykseen panostettiin paljon ja sitä valmisteltiin huolellisesti. Se kannatti, sillä vuokraus onnistuikin ennakoitua jouhevammin.
  • Huolellinen konseptointikäsikirja myös toimi kaiken muun suunnittelun pohjana, joten Kortteli todella näyttää visuaalisesti juuri siltä kuin se alun perin konseptoitiin. Palvelujakauma ja liikeidea ovat myös juuri suunnitellun mukaisia.
  • Mediahuomio on ollut merkittävää