Faktat

Kohde:
Toimitilat yrityspuistossa, Helsingin Herttoniemessä

Asiakas:
Luotonhallinnan palveluyritys

Ajankohta:
2021–2023

Laajuus:
1800 m2

#designbyamerikka:
arkkitehtisuunnittelu, työympäristökonseptisuunnittelu, tila- ja sisustussuunnittelu, ilmesuunnittelu, erikoiskalustesuunnittelu, valaistussuunnittelu

Työryhmä

  • Sanni Ruola, Arno Puukko, Oona Airas, Olli-Pekka Vaija, Mervi Karvinen, Topi Vallarén
  • Työympäristösuunnittelu CBRE Finland Oy

Top 3

  • Työympäristömallin kehittäminen, etä- ja läsnätyönteon yhteensovittaminen
  • Toimitilojen toiminnallisuuden uudistaminen vastaamaan nykytarpeita ja neliöpohjainen tehostaminen, tilanvähennystarve
  • Vuorovaikutteisen suunnitteluprosessin malli
  • Eri suunnitteluosapuolten välinen koordinointi ja projektinhallinta

TYÖYMPÄRISTÖKOHTEEN KESKIÖSSÄ ON HENKILÖKUNNAN HUB

Monipaikkainen hybridityö on vakiintunut normiksi. Toimitilojen roolissa korostuvat entistä enemmän viihtyvyys ja yhteisöllisyys. Helsingissä sijaitsevassa asiantuntijatyön toimistossa keskiössä on henkilökunnan hub, jonka ympärille kietoutuu nelisiipinen toimisto neuvottelualueineen. Kohtaamisia syntyy eniten, kun on aito mahdollisuus olla samassa tilassa ja kulkureitit risteävät luonnollisesti. Tästä syystä toimiston sydämeksi muodostuneessa hubissa on avokeittiön, kahvi- ja ruokailutilojen sekä loungen lisäksi työntekoon soveltuvia pisteitä.

TILA- JA SISUSTUSSUUNNITTELULLA VIIHTYISYYTTÄ JA KODIKKUUTTA

Tilasuunnittelun perustana on tilojen käyttötarkoitus. Vääränlaiset tilat jäävät käyttämättä ja aiheuttavat siten turhia kustannuksia. ”Toimivat ja siistit tilat, jotka on mitoitettu oikein”, asetti asiakas tavoitteiksi. ”Ennen oli kaikilla omat työpisteet omilla kaapeilla ja kun henkilöstön määrä kasvoi, seinät tulivat vastaan. Korona ratkaisi etätyön haasteet ”yhdessä yössä” ja sitten vääränlaista tilaa olikin jo liikaa”.

Tilojen tulee soveltua moniin työskentelytapoihin. Uutena tarpeena ovat erikokoiset neuvotteluhuoneet. Ryhmätöihin mukautuvat huoneet, yksittäisiin Teams-kokouksiin soveltuvat pienet tilat tai rauhalliset työpisteet, joissa voi keskittyen työskennellä – näille kaikille on tarpeita. Asiakastapaamisten tilat sijaitsevat keskitetysti sisäänkäynnin läheisyydessä.

Avotoimiston osiot on jaettu erilaista työskentelyä tukeviin vyöhykkeisiin. Hiljaisen tai keskittymistä vaativan työn alueella ja luottamuksellisen työn alueella on ymmärrettävästi eri vaatimukset kuin vuorovaikutus- ja puhelintyön alueilla. Tilan hallinta ja materiaalivalinnat korostuvat.

”Viihtyisyys ja kodikkuus. Hub-alueen kehityksen tavoittena oli työympäristön viihtyvyyden parantaminen ja kohtaamisten lisääminen”, kertoo Amerikan puolelta projektia vetänyt Sanni Ruola. Hub soveltuu moniin eri toimintoihin. Tauot, ruokailu, kahvittelu, kevyt kokoustaminen, työnteko ja myös isommat yhteisölliset tilaisuudet onnistuvat toimiston sydämessä. Toiminnallisuuksia varten on suunniteltu olohuonemainen osio, avokeittiö jakkaroineen, kahvilakalustein sisustettu päätytila ja esityksiä tukeva koroke vahvistettuna AV-tekniikalla.

Hub-tilan valaistus haluttiin nivoa osaksi kodinomaista sisustusta, jonka vuoksi valaistuksen säädettävyys ja lämpimämpi värilämpötila korostuivat. Toimiston työskentely- ja käytäväalueilla hyödynnettiin valtaosa olemassa olevista valaisimista. Neuvotteluhuoneiden uusiin valaisimiin kytkettiin läsnäolotunnistin, mikä lisää entisestään kohteen energiatehokkuutta.

KOTIMAISUUS JA KIERRÄTYS

Työympäristön kalustesuunnittelu on ollut erityisen vuorovaikutteista. Kohteen toimistokalusteet ovat entisiä, olemassa olleita. Kaikkiaan noin 70 % on kierrätettyjä kalusteita. Osa pöydistä on muokattu: vanhat jalat on käytetty uudelleen ja kansi on uutta mittatilaustuotantoa. Keittiön saarekkeen runko on vanha. Kierrätyksellä on säästetty luonnonvaroja ja raaka-aineita. ”Kun on hyödynnetty vanhoja kalusteita, ne elävät kauemmin, ei tule roskaa”, hankintapäällikkö summaa.

Kotimaisuus on kunniassa. ”Jos hinta ja laatu kohtaavat ja toimitusvarmuuteen voi luottaa, valintani on kotimaisuus. Jossain kohtaa mennään ulkonäkö edellä”, hän jatkaa. Kysymys on uuden ja vanhan yhteensovituksesta, niin kalusteiden kuin työnteon mallin osalta.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Infra. Työtiloissa tulee olla riittävästi teknologiaa, kuten videoneuvotteluvälineitä ja langattomia yhteyksiä sujuvan kommunikaation takaamiseksi.

Kohtaamiset. Oleskelutilat edistävät satunnaisia kohtaamisia ja tiimihengen ylläpitoa.

Näyttöjä. 300 hengen avotoimisto on jaettu erilaisiin työntekoa tukeviin vyöhykkeisiin. Osa soveltuu hiljaiseen työhön, osa puhelintyöhön.

Lue lisää