Faktat

Kohde:
Food Market Herkku

Asiakas:
S-Ryhmä / HOK

Ajankohta:
2018

Laajuus:
4800m²

#designbyamerikka:
Palvelukonseptin kehityksen konsultointi, miljöön konseptisuunnittelu, sisustuksen urakka- ja toteutussuunnittelu sekä tuotannon valvonta

TOP 3

  • Tunnelman muutos kauppahallimaisen runsaaksi ja houkuttelevaksi
  • Löydettävyys ja selkeys
  • Herkullisen tyylikäs design

Työryhmä

  • Amerikka: Sami Maukonen, Emma Penttinen, Topi Männynsalo, Matias Hietanen, Julia Teeriaho
  • S-Ryhmä (tilaaja)
  • Aivan Oy (graafinen ilme ja myymäläviestintä)

Projektin lähtökohdat:

Toimeksiantona oli laatia konsepti sekä sisustus uudistuvalle ruokakaupalle. Työn tavoitteena oli tehdä Food Market Herkusta kokonaisuus, joka määrittelee uudestaan mitä ruokakauppa voi parhaimmillaan olla. Miljöön tuli heijastaa aitoutta ja tuoreutta sekä olla oikealla tavalla maanläheinen. Myös asiakkaiden suhteen tavoite oli kunnianhimoinen: uskolliset kanta-asiakkaat tuli säilyttää mutta samalla saada nuoret ruuasta kiinnostuneet kaupunkilaiset kokemaan uudistunut Herkku omakseen. Suunnittelu tehtiin yhteistyössä tilaajan hankintaorganisaation kanssa. Näin varmistettiin, että muutos ulottuu miljöön ja yritysilmeen lisäksi myös palveluihin sekä valikoimaan.

Trendikäs ja mielenkiintoinen kauppakonsepti houkuttelee:

Food Market Herkun tunnelma on luotu käyttämällä aitoja, perinteisesti teolliseksi miellettyjä materiaaleja hienostuneella tavalla. Tilaratkaisussa on korostettu löydettävyyttä ja selkeyttä. Jokaisella tuotealueella on oma sisustuksellinen erityispiirteensä, jonka luo hieman muista alueista poikkeava materiaalimaailma sekä valaistus. Myymäläkiertoa rytmittävät myös Herkun erikoisosastot: Fresh Bar, kierron keskellä oleva kahvi-, tee- ja suklaapiste sekä palvelutiskin taitteessa oleva Bistro, joka tarjoilee Michelin-tähtikokin herkullisia ravintola-annoksia sekä viiniä ja olutta.

Ikonisen kohteen uudistaminen on usein haastavaa koska jokaisella on asiasta voimakas mielipide. Herkun saama asiakaspalaute on ollut erittäin positiivista. Myös vanhat asiakkaat ovat kokeneet uudistuneen myymälän selkeämpänä, viihtyisämpänä ja paremmin palvelevana. Tilaajalle ja myymälän työntekijöille uudistunut Herkku on onnistuminen haastavassa kilpailutilanteessa sekä päivittäinen ylpeyden aihe.

Kansainvälisestä onnistumisesta kertoo noteeraus ainoana pohjoismaalaisena kohteena brittiläisen kaupan alan tutkimuslaitoksen IGD:n tuoreessa globaalissa raportissa”Top 16 stores you must visit in 2019”.

Suunnitteluprosessi:

Suunnittelutoimisto Amerikka on ollut mukana Food Market Herkun palvelukonseptin kehityksessä, vastannut miljöön konseptisuunnittelusta sekä sisustuksen urakka- ja toteutussuunnittelusta sekä tuotannon valvonnasta.