Faktat

Kohde:
Happy Food Store -myymälä, Tukholma

Asiakas:
Ruohonjuuri Oy

Ajankohta:
2017-2018

Laajuus:
230 m2

#designbyamerikka:
Myymälän konseptikehitys, sisustus-/tilasuunnittelu sekä urakka- ja toteutussunnittelu. Amerikka on Ruohonjuuren yhteistyökumppani myös Suomessa tehden jatkuvaa myymäläsuunnittelua ja konseptin kehitystä Ruohonjuuren eri kohteisiin

Top 3

  • Yrityksen historia ja arvot selkeästi esillä ja osa yrityksen tarinaa
  • Erottuminen katukuvassa ja houkuttelevuus
  • Kokonaisvaltainen ja vahva asiakaskokemus

Työryhmä

  • Amerikka: Teemu Nojonen, Tomi Jokinen ja Jere Gröhn
  • Ruohonjuuri Oy ja Werk Retail

Projektin lähtökohdat:

Suomalainen, laadukkaiden luomu- ja terveystuotteiden positiivinen edelläkävijä, Ruohonjuuri, aloitti kansainvälistymisensä Ruotsista. Happy Food Store avasi ovensa 11.1.2018 Tukholman ydinkeskustassa Sveavägenillä.

Trendikäs ja mielenkiintoinen kauppakonsepti houkuttelee:

Tukholma on tunnetusti kaupan alalle vaativa ympäristö. Ruotsalaiset osaavat kokonaisvaltaisen ostokokemuksen suunnittelun ja asiakkaat ovat vaativia. Ruohonjuuri tutki markkinan tarkoin ja konsepti hiottiin kaikilta osin erinomaiseksi: asiakaskokemus, palvelu, valikoima, myymälät, visuaalinen ilme ja monikanavaisuus muodostavat trendikkään ja mielenkiintoisen Happy Food Store -kokonaisuuden.

Konseptissa korostuu Ruohonjuuren historia ja vahva arvopohja. Tiilen käyttö viittaa Helsingissä, eduskuntatalon edessä aikoinaan olleisiin VR:n makasiinirakennuksiin, joissa Ruohonjuuri on aloittanut toimintansa. Kalusteissa käytetty puumateriaali on kierrätettyä ja peräisin käytöstä poistetuista kuormalavoista. Muita suunnittelua ohjaavia teemoja olivat katukuvassa erottuva ilme ja vahva asiakaskokemus. Luonnonkosmetiikka on kovassa nosteessa, joten sille varattiin oma osastonsa. Myös yhteistyö kahvila- ja delikumppanin, Green Streetin kanssa on tärkeä osa myymälän vetovoimaa.

Suunnitteluprosessi:

Suunnittelutoimisto Amerikka on vastannut Happy Food Storen konseptikehityksestä, urakka- ja toteutussuunnittelusta sekä tuotannon valvonnasta. Konseptikehitys tehtiin Amerikan avoimella yhteissuunnittelumallilla design sprinteissä. Avoimessa suunnitteluprosessissamme keskeinen periaate on yhteissuunnittelu. Onnistumisen edellytyksenä on ollut sitoutunut ja innostunut tiimi, johon kuului Amerikan lisäksi Werk Retail ja Ruohonjuuri Oy:n edustajat.